Menstruationssmerter

De fleste kvinder har regelmæssige menstruationer én gang hver måned. Det er meget almindeligt, at kvinder får lette smerter, trykken i underlivet og i det hele taget føler sig lidt utilpasse i forbindelse med deres menstruation. Smerterne kan variere fra let ømhed til stærke, jagende smerter i underlivet, træk over lænden som følge af spænding, træthed og smerter i lænderegionen. Hos de fleste er symptomerne velkendte og ens fra gang til gang, og evt. smerter kan klares med et par smertestillende tabletter med ibuprofen fx Ipren. Hos andre er den månedlige blødning og smerterne så voldsomme - næsten invaliderende, at de kan blive nødt til at forsømme fra skole eller arbejde eller sociale funktioner og næsten hver måned må ligge i sengen én eller to dage.

Smerterne beskrives ofte som skarpe, krampeagtige sammentrækninger i underlivet - som plukve smerter, med udstråling til lænden. Smerterne kan begynde kort før selve menstruationen og er som regel mest voldsomme de første dage under menstruationen. Herefter aftager de gradvist. Hos nogle kan smerterne være ledsaget af træthed og manglende energi. Smerterne skyldes sammentrækninger i livmoderens muskulatur. I de sværeste tilfælde kan smerterne være ledsaget af symptomer som hovedpine, kvalme, opkastning og diaré. Menstruationssmerter synes at optræde hyppigere hos overvægtige og rygere.

Smerter ved menstruation

Menstruationssmerter kan behandles enten med smertestillende præparater eller P-piller, som i nogle tilfælde kan gøre blødningerne svagere, kortere og mindre smertefulde. Kan også hjælpe på meget langvarige menstruationer, og samtidig kan en P-pillebehandling kombineres med smertebehandling. Medicinsk anses præparater med ibuprofen fx Ipren eller Ibuprofen "Actavis" som værende bedst mod menstruationssmerter. Tag den anbefalede dosis, så snart du mærker, at smerterne er på vej. Hvis tabletter med ibuprofen ikke er egnet til dig, kan du prøve paracetamol præparater fx Pamol.

De naturlige smerter skyldes sammentrækninger i livmoderens muskulatur under menstruationen. Sammentrækninger, der kan tage overhånd og blive ekstra krampagtige. Det skyldes på den ene side et stort indhold af bestemte hormoner (prostaglandiner) i blodet og på den anden side sandsynligvis af spændinger, hvis du spænder imod smerten ved at spænde musklerne i lænden, i bækkenbunden og i lårene. Det er derfor en god idé at lave afspændingsøvelser. Hvis håndkøbsmedicin og øvelser ikke hjælper og du har virkeligt ondt, skal du ikke tøve med at søge læge.

Voldsomme menstruationssmerter

Ved kraftige menstruationssmerter kan behandles med lidt skrappere gigtmidler med ibuprofen, der imidlertid kræver recept fx Ibumetin eller Ibuprofen "Orifarm". Det vil sige, NSAID præparater (Non Steroidal Anti-Inflammatory Drug) som også har en smertelindrende virkning ved kraftige smertefulde menstruationsblødninger. Principielt er NSAID’erne ideelle til at afhjælpe menstruationssmerter, fordi de virker ved at blokere produktionen af bestemte hormoner (prostaglandiner). Resultatet er færre smerter, hævelser og betændelse. NSAID-præparater bør ikke anvendes hos kvinder, der har mavesår eller astma. Her kan smertestillende lægemidler med paracetamol anvendes.

Men ellers behandles kraftige menstruationssmerter ved hjælp af P-piller, som foruden at forebygge graviditet også kan gøre blødningerne svagere og hjælpe på meget langvarige menstruationer. Effekten opnås fordi P-pillerne hæmmer ægløsningen, nedsætter mængden af ”prostaglandin” i livmoderslimhinden og mindsker mængden af menstruationsblod - og samtidig kan P-pillebehandlingen kombineres med smertebehandling. Det er altid en god idé at blive undersøgt, hvis du har stærke menstruationssmerter. Tal med din læge om en mindre smertefuld menstruation.

Kosttilskud og kendte husråd

Tilskud af GLA (gamma-linolensyre), er en umættet fedtsyre, der givet som fx Borago Hjulkroneolie, synes at virke lindrende på menstruationssmerter. Samtidig virker GLA inflammationshæmmende, reducerer blodfedtindhold og blodtryk. Er du irritabel og lidt trist i tiden op til menstruation, kan det være en idé at prøve sig frem med GLA-kapsler i denne periode. Borago Hjulkroneolie kan købes som kosttilskud. - Her yderligere tips og husråd til, hvordan du kan lindre dine menstruationssmerter:

  • Bevæg dig. Daglig motion og afspændingsøvelser øger blodgennemstrømningen og udløser dannelse af kroppens egne smertestillende morfinlignende stoffer og får opmærksomheden væk fra smerterne. Svømning har en speciel god virkning.
  • Menstruationssmerter synes at optræde hyppigere hos overvægtige og rygere.
  • Sørg for en regelmæssig levevis med daglig motion, passende søvn og hvile, og om muligt, prøv at undgå stress.
  • Kvinder, der træner intenst på eliteniveau får nemt problemer med hormonbalancen.
  • Vær opmærksom på, at brug af kobberspiral kan forstærke menstruationssmerter.
  • Varme og massage lindrer smerter. Brug fx en varmedunk, et varmetæppe eller en varmepude og hold den mod underlivet. Varme virker afslappende og tager toppen af smerterne. Eller tag et godt, langt, varmt bad.
  • Nogen kvinder har glæde af det modsatte, nemlig at lægge noget iskoldt på underlivet i 15 min., fx en pose frosne ærter i et viskestykke. Kulde får blodkarrene til at trække sig sammen, hvilket kan lindre.
  • Brug af p-piller kan formindske menstruationssmerter. Hvis du er meget plaget af smerterne, kan det ofte være en god idé at skifte p-pille mærke. Tag en snak med din læge.
  • Kamille virker meget afslappende, også på livmoderen - så drik meget kamillete.
  • Undgå koffein. Skær ned på koffeinholdige drikke som fx kaffe, te, cola og kakao i tiden omkring din menstruation. Koffein gør kun ondt værre.
  • Ved menstruationssmerter bør du undgå at spise mættet fedt og margarine. Derimod er det er godt at tage tilskud af såvel fiskeolie som GLA (gamma-linolensyre), der fås rent i kapsler.
  • Psykiske problemer, angst og stress kan i høj grad forværre menstruationssmerter.
  • Afspænding, hvor man fx ligger på ryggen på sengen med bøjede knæ og hænderne ved side med håndfladerne nedad, virker godt.
  • Kalk (calcium) kan give en betydelig lindring, har flere videnskabelige studier vist. Mange får for lidt kalk med deres kost. Kalk findes især i vand, der ikke har været kogt, i broccoli, andre grøntsager, frø, mandler og nødder, brændenælder, mælkebøtter og bønner samt i oliven, tørret og frisk frugt og i fisk. Man skal sammen med calcium tage et tilskud af D3-vitamin og magnesium, der sikrer optagelsen og udnyttelsen af kalken.
  • Ananas-enzymer. Det kan være en god hjælp at drikke frisk ananasjuice, der indeholder enzymet bromelain, som slapper musklerne af.
  • Hindbærte kan slappe livmoderen af og indeholder desuden en række vitaminer og mineraler, der er gavnlige for menstruerende kvinder.
  • Urterne Agnus castus og Dong queen er gode ved menstruationssmerter og kan være med til at genoprette hormonbalancen og dermed lette symptomerne på PMS (præmenstruelt syndrom).
  • Akupunktur eller zoneterapi er et forsøg værd. Akupunktur er godt mod smerter. Forsøg med akupunktur har vist at man ikke skal vente med at gå til akupunktør til smerterne er der. Faktisk viser akupunkturen sig nemlig at virke bedre, hvis man får behandling inden menstruationen.

Menstruationssmerter forekommer hyppigst hos yngre kvinder og aftager ofte med alderen. Hos de fleste optræder en markant bedring efter den første fødsel. Kvinder, der pludselig oplever, at menstruationerne ændrer sig til at blive smertefulde, eller føler smerter fra underlivet, selvom de ikke har menstruation bør søge læge. - Klik gynækologisk undersøgelse >>

Andre artikler


Jobansøgning og CV

Lad MYADVIZER skrive din ansøgning og dit CV og kom til jobsamtale. Det gør 8 ud af 10 jeg har hjulpet.

Læs mere