Sødt og surt og pH-værdi

Der er nøje sammenhæng mellem tændernes tilstand og den kost man spiser. Tænderne er opbygget af mineraler, der meget ligner kalk, og tænderne er derfor modtagelige for syreangreb. Prøv eksempelvis at hælde eddikesyre på et stykke kridt (kridt består af kalk), og se hvad der sker! Tændernes yderste del er emaljen, som er hård at føle på, men alligevel modtagelig for syreangreb, da emaljens hovedbestanddel er kalk.

Sødt er surt for tænderne

Søde drikke surt for tænderne: Surhed måles i pH på en skala fra 1-13. Syv er neutralt og vand har en pH-værdi på 7. Cola har en pH-værdi på 2,4 og æblejuice en pH på 3,5. Det er når pH'en i mundhulen falder til under 5,7, at tændernes emalje begynder at opløses. Afhængigt af vores spytkvalitet varer det mellem 40-60 minutter før vores tænder er fritaget fra syrebadet. pH-værdi i forskellige drikke: Sodavand 3,2 - Cola 2,4 - Appelsinjuice 3,7 - Æblejuice 3,5 - Mælk 6,7 - Vand 7,2. Derfor, begræns indtaget af søde drikke og drik i stedet for koldt vand eller mælk. Vand er en god tørstslukker og mælk sikrer tilførslen af kalcium samt vigtige vitaminer.

Sukker + Bakterier = Syre

Har vi syre i munden? Nej, ikke automatisk, men når vi får sukkerstoffer i munden fra føden eller fra det vi drikker, dannes der syre af sukkeret. Det er mundbakterierne, der nedbryder sukkeret til syre. Vi får syre direkte, når vi drikker noget surt f.eks. Cola. Derfor er det vores føde, der bestemmer, om tænderne ødelægges. Hvis vi får meget sukker og mange bakterier i munden, dannes der megen syre. - Klik syreskade >>

Om kost og tænder:

Tandlægeforeningen om kost og tænder: For at kunne spise grønt og groft kræves sunde og stærke tænder. Det får man ved at holde dem fri for bakteriebelægninger, så man undgår karies (huller), tandkødsbetændelse og paradentose. Bakteriebelægninger dannes på tændernes overflade. En del bakterier bliver slidt af, når man spiser grønt og groft og bruger sine tænder. Dette kombineret med omhyggelig brug af tandbørste, tandtråd og tandstikker fjerner bakterier i mellemrum og ved tandkødsranden. Der kan ikke gå hul i en helt ren tand, men spiser man hele tiden sukker og søde sager, er det svært at undgå huller. Har man først ondt i tænderne eller ømt tandkød, kan det være svært at spise den grove kost. Spiser man groft og grønt, er man mæt i længere tid, og har ikke lyst til mange små, søde mellemmåltider, som kan skade tænderne - og som tager appetitten fra hovedmåltiderne.

Børns spisevaner - voksnes ansvar

Især for børn: Når det gælder børn, at det er de voksne, der har ansvaret for, at de får gode spise-vaner. Og det er de voksnes ansvar, at børnene bevarer sunde tænder. Børn i dag får ikke bare mere slik, saft og sodavand end tidligere. Der er mere sukker end man tror i mange af de ting, vi spiser og drikker. Især børn drikker store mængder saft og sodavand, som tager appetitten fra hovedmåltiderne. Også børn påvirkes af reklamer, der forsøger at sælge slik som sunde mellemmåltider.

Om kiks, rosiner og mælkesnitter

Frugtpålæg: Kiks, rosiner og frugtpålæg indeholder ikke bare meget sukker, det sætter sig også let fast på tænderne, så der er syre i munden i meget lang tid. Små sukkerholdige frugtyoghurt og mælkesnitter og mælkebarer indeholder også meget sukker og skal regnes som slik. At spise et godt og sundt måltid tager tid. Det kan tage tid at forberede maden, og det tager tid at tygge og spise den fiberholdige kost med grøntsager. Måltidet er et pusterum, hvor man lader op både fysisk og psykisk. Får man ikke lagt en god bund ved hovedmåltiderne, bliver man hurtigt sulten igen og forfalder let til at få lidt sødt for at stille sulten. Læs evt. også om ældres tandpleje eller om små børns tænder og tandpleje.

Om mellemmåltider

Mellemmåltider: De fleste har behov for mellemmåltider - ikke mindst børn og ældre. Også til mellemmåltiderne skal vi have grønt og groft, så vi ikke bliver hurtigt sulten igen. Undersøgelser viser, at mellemmåltider er de måltider, der indeholder mest sukker. Syge har et stort behov for mellemmåltider, der er særligt næringsrige, så de hurtigere bliver raske. Spiser vi sukker som chokolade, sukkerholdig frugtyoghurt eller en mælkebar som mellemmåltid, får vi hurtigt energi, som vi til gengæld hurtigt får brugt - samtidig får bakterierne på tænderne sukker, så der kan komme huller. Man kommer let ind i en ond cirkel, hvor man har behov for noget sødt hele tiden, så man får stillet sulten. Men så har man også mistet appetitten til hovedmåltiderne.

Slik og søde sager

Slik og søde sager: Alle kan lide slik og søde sager ind imellem. Det er der intet problem i. Det skal bare ikke være hele tiden og erstatte den gode, sunde kost. Det kan være en idé at have særlige tidspunkter, hvor man slikker. Så bliver det noget, man kan glæde sig til og hygge sig med. Når man kun spiser slik og drikker sodavand og saft ved særlige lejligheder, kan man have god samvittighed, når blot man sørger for at få børstet tænderne ekstra grundigt, inden man går i seng.

Sunde kostråd

Solide måltider: Vi har tradition for at spise tre store måltider om dagen. Hovedmåltiderne skal være de måltider, hvor vi får de vitaminer, fibre, mineraler og andre nærringsstoffer, kroppen har brug for. Har du lyst til at spise sundt, er der her syv kostråd:

1) Spis meget brød og gryn. - 2) Spis frugt og mange grøntsager hverdag. - 3) Spis kartofler, ris eller pasta hver dag. - 4) Spis ofte fisk og fiskepålæg, vælg forskellige slags. - 5) Vælg mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold. - 6) Vælg kød og pålæg med lavt fedtindhold. - 7) Brug kun lidt smør, margarine og olie, og spar i øvrigt på sukker og salt.

Søde drikke og tomme kalorier

Drikke: Kroppen består af mere end 80% vand, og vi har brug for flere liter om dagen. Drikker vi mælk, får vi kalk, fedt og vitaminer med i købet. Drikker vi sodavand og cola eller te/kaffe med sukker, får vi en masse sukker og tomme kalorier. Vand slukker tørsten og tager ikke den gode appetit. Hvis man drikker sodavand eller cola dagen lang, vil tænderne ligge badet i sukker, og der er stor risiko for huller i tænderne.

Andre artikler


Jobansøgning og CV

Lad MYADVIZER skrive din ansøgning og dit CV og kom til jobsamtale. Det gør 8 ud af 10 jeg har hjulpet.

Læs mere