Test dig selv: 5 tegn på, at du er deprimeret

Har du en mistanke om, at du er deprimeret, eller er ved at blive det? Her kan du læse om de mest fremtrædende symptomer, så du kan blive klogere på din situation, nå at styre udenom eller opsøge hjælp.

Er du i tvivl om, hvorvidt du er deprimeret eller lider af en depression, kan du teste dig selv og komme et skridt tættere på svaret. Dét, at lide af en depression, er gået hen og blevet lidt af en folkesygdom, og kan du kun genkende enkelte tegn, så bør du ikke være urolig – slet ikke, hvis det blot er forbigående symptomer.

Dog bør du opsøge læge eller psykolog, hvis du kan nikke genkendende til mange af symptomerne – især hvis det er over en længere periode, du har bemærket dem. 

I denne sammenhæng skal du være opmærksom på, at denne guide ikke er et redskab til at diagnosticere dig selv eller en bekendt, så du må absolut ikke anvende denne test som en erstatning for professionel hjælp. Derfor vil vi for god ordens skyld pointere, at du bør opsøge en professionel ved opstået mistanke om depression. 

Backontrack.dk, en psykolog i Hellerup, har speciale i depression og kan hjælpe dig til at navigere uden om depressionen, så du finder tilbage og kommer i balance med dig selv igen – i et samarbejde vil I finde frem til, hvad der er bedst for lige netop dig og din situation.

Tag denne test ved at svare på disse simple spørgsmål og bliv klogere på om, du er deprimeret

  • Har du i en længere periode følt dig nedtrykt, trist og let irritabel? Overreagerer du for eksempel, når du møder kritik eller lignende? Du har måske samtidig med mistet interesse for ting, som du plejer at interessere dig for og dermed ikke føler glæde ved noget længere. 
  • Du er energiforladt og træt. Det kan være svært at træffe en beslutning og koncentrere sig om noget. Derudover kan du også føle dig enormt rastløs eller helt det modsatte, hvor du nærmest går helt i stå. 
  • Din søvn og/eller din appetit ændrer sig. Det er måske svært at falde i søvn om aftenen, og/eller du vågner mange gange i natten, eller omvendt så har du bare lyst til at sove dagen væk. Det sammen med maden, enten har du ikke meget appetit eller er du begyndt at trøstespise? 
  • Du føler dig utilstrækkelig overfor dig selv og andre mennesker. Føler du meget skyld? Bebrejder du dig selv igen og igen? 
  • Har du tanker om selvmord, og især hvis du har haft det over en længere periode, bør du kontakte en professionel hurtigst muligt!

Kan du genkende og sætte flueben ved  flere af disse symptomer – især hvis det har stået på over en længere periode – bør du opsøge professionel hjælp. I det hele taget bør du tage en snak med din læge eller en psykolog, hvis du har mistanke om, at du lider af en depression. 

OBS! Rådene her i artiklen er blot vejledende og ikke en form for diagnoseredskab.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *